Lambat betul bantuan

03 February 2011


Curi dari blog Parid.Aku dapat tapi malas nak selongkar emel.


Tadi aku baca entry pasal Mesir kat blog Parid. Keratan ayat dari blog Parid,

Lagi satu, dari ang men email antar dekat semua orang

Bek ang selamatkan rakyat Malaysia dekat Mesir sana

Awat lambat sangat bantuan woi!

         Duit minyak kapal terbang melayang dekat Tenang ke apa?

Walaupun dalam bentuk sindiran, aku setuju sangat. Beberapa hari lepas, aku ada terbaca tentang TPM yang bijak pandai tu menyuruh rakyat Malaysia di sana pulang atas alternatif sendiri. Sabar jer lah. Bila dapat tekanan dari ibu bapa, baru lah semalam hantar bantuan ke Mesir. Semalam aku dengar student kita di Mesir beritahu bekalan makanan cukup hanya untuk 2-3 hari.

Macam bab kata Parid, PM sibuk hantar emel Kongsi-Kongsi kepada semua rakyat dan sibuk dengan Tenang. Aku tak heran pun BN menang sebab Johor ni kubu kuat BN.

Tapi aku akui ADUN kat tempat aku bagus. Orang UMNO. Ayah aku yang beli Harakah tiap-tiap hari pun undi dia. Undi berdasarkan calon bukan parti. Tapi malangnya, orang-orang atas ni lah yang buat macam-macam onar.

*Dengar-dengar cukai dah naik 6%. Walaupun diri tu dah senang, fikir-fikirkanlah orang lain yang hidup susah. Kawasan rumah aku ni, ada budak (abang dengan adik) jual dadih tiap-tiap hari. Waktu hujan pun jual dari rumah ke rumah. Jerit dengan kuat sebut dadih, Sampai serak suaranya. Sedih aku tengok. Dengarnya, ibu budak tu sakit.  Jadi pikir lah orang lain yang susah payah. 


6 soseh-soseh:

Anonymous February 3, 2011 at 3:39 PM  

jumlah rakyat malaysia yg ada dkt mesir 11 RIBU beb! bkn 111 orang...nak pindahkbmn tentulah mkn masa dan perlukan logistik yg besar,boing 747 pun boleh muat paling ramai 300org lebih aja...penerbangan ke malaysia sehala pun amek masa 22jam..bygkan berapa kali nak ulang alik dan berapa jumlah pesawat? kurang2 kerajaan persekutuan tgh buat something utk selamatkan rakyat malaysia.kerajaan negeri buat apa?kelantan takat bg 120k aja..noleh buat apalah sgt dgn 120k tu...nak sewa sebuah pesawat pu xlepas

Ann February 3, 2011 at 3:49 PM  

@anon
kelantan tu xdpt pun bntuan dr pusat, xmcm negeri2 lain..jd toksahlah nk ckp psal dana cukup ke xcukup. dan aku tau rakyat malysia sgt ramai, 11ribu..itu lah pasal kena anta bantuan lagi awal. ade paham motip kene anta bntuan lg awal?

Aujinz February 3, 2011 at 7:07 PM  

nak bawak balik ke Malaysia memang susah kalau angkut guna kapal terbang..

tapi kalau diorang buat awal awal tak laa kelam kabut. Sekurang2nya bawak diorang keluar dari Mesir..naik kapal ker..

skang nie dok tunggu visa dari Arab Saudi plak nak bawak masuk ke Jeddah..ape punya turr

Mohd Naim February 4, 2011 at 9:40 AM  

yake kelantan xdpt bantuan dari pusat?mana dapat fakta?dosa memfitnah lagi berat dari membunuh tau! dah baca laporan ketua audit negara yg keluar tiap2 tahun tu? duit yg kerajaan persekutuan bg pada kelantan lg byk dari kerajaan bg kt negeri2 BN lain sampaikan Melaka pernah komplen yg hasil cukai diaorang byk tapi duit persekutuan bg sikit tapi hasil cukai kelantan sikit,tapi peruntukan persekutuan lg banyak...

Ann February 4, 2011 at 1:52 PM  

@aujinz
akhirnye hang paham ape yg aku nk smpaikan..xmacam anon xde telur tu, xphm ape ak nk smpaikan...dlm masa bbrp hari jer, dh leh wat plan..pdhal b4 tu, suh rakyat pulang sdiri. jd mmg slh kerajaan wat plan lambat...tol tu, yg ptg kuar dr mesir dulu..nk anta ke msia..len kali lah. skg dh satu keje nk tgu visa lg. grrrrrr~~~~~~~


@naim
rakyat kelantan yg ckp. iaitu mmber2 aku. ade kah aku fitnah bila aku dgr dr rakyat kelantan sdiri? common lah naim..be cool k. anon yg xde telur tu pi bantai kerajaan negeri kelntan bg bntuan ckit, pdhal tu tgggwb kerajaan mlaysia, bukannyer kerajaan negeri. silap betul lah. knp komplen kerjaan negeri kelantan je? knp xsuh phg, jhr, slgor, perak, smp ke sbh..xbg bntuan? knp mesti kelantan jer? nmpk sgt cari slh kelantan kan. be cool k naim...relax sudah~~~~~~~~~~

yott February 4, 2011 at 7:06 PM  

syukur adik sepupu sy dah keluar dari mansourah...aihh kalau x mmg risau dibuatnya..coz dia prmpuan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP