Kalimah 'Salam'

26 February 2011

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNVhqQFPEz92SIRzWlLCVYV9tn0WlhDjSe6lQ5d1sLinhnTEkZexjddf0CW7SNSBptme0C27V60kShwVIJ6WcXFNNFzXoldM_klkomYbabzOyYHApA1xM4QS5rstRHD_USvMvineDJcg_m/s400/Salam+by+Peter+Fuss.jpg

Dulu aku pernah dapat email tentang larangan penggunaan 'salam'. Sebelum tu, dilarang penggunaan 'Akum' dan gantikan dengan 'salam'. Aku ikut sebab 'akum' tu pun sangat buruk bunyinya. 'Salam' lagi cantik.

Sekarang, tak boleh guna 'salam' lah pulak. Malas aku nak pedulikan email tu. Sebab bagi hujah yang diketengahkan langsung tak kuat. Aku guna jer lah 'Salam' sampai sekarang dalam sms ataupun emel.

Tak lama lepas tu, aku terdengar seorang student Arab sebut 'Salam' bila nak masuk bilik opis kawan dia tu. Jadi, takkan lah si Arab ni tadi cakap 'selamat tinggal' ketika mula-mula jumpa. Logik tak?

Ini jawapan kepada larangan Salam. Baca lah artikel ni bagi yang masih was-was.

5 soseh-soseh:

Lan Bingka February 26, 2011 at 11:27 AM  

ntah sape yg mula sebarkan ni.. saya nak guna je la salam.. lebih sedap

Unknown February 26, 2011 at 11:58 AM  

Itulah pasal. saya dari dulu guna perkataan salam. inilah akibat, ilmu setitik tapi mudah merasakan selautan. Thanks kongsi di blog anda ;)

Cerpen menarik.
Penghujung!

Aujinz February 26, 2011 at 10:39 PM  

salam lagi elok dari Akum...
sape entah yang mempertikaikan..

zerotech March 1, 2011 at 2:09 PM  

Info bagus ni..
Mintak izin share info dan link ke FB tu ye.. :)

± March 3, 2011 at 2:52 PM  

untuk persoalan ni, aku suka jawapan dari hamka keretamayat. Sangat logik dan tak memeningkan kepala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP