cuma standard technician je

09 February 2011

Waktu dulu, dalam kelas Microprocessing, pensyarah aku ada bercerita mengenai masa zaman dia bekerja sebagai technician di Intel. Dia bagitahu kitaorang, negara luar berminat nak buat kilang kat sini sebab tenaga buruh murah. Gaji engineer kat malaysia ni cuma standard gaji technician kat negara diorang.

Dia pun terfikir tak berbaloi kerja penat lelah tapi gaji yang diterima hanya seciput dan cukup ke dia nak bagi kepada anak bini dia makan. Then dia berhenti dan sambung belajar sehingga sekarang dia bergelar Professor dan jadi dekan sebuah fakulti baru kat UTM ni. Sekarang ni dia dah pencen lah. Aku kagum ar dengan kisah dia.

Selalu aku dengar, "Gaji ciput tapi kerja selalu ke lewat malam".

Gaji RM2-3 ribu tak berbaloi, mana cukup. Kalo hidup di KL, lagi lah kos hidup di sana tinggi. Pensyarah aku yang ajar subjek VHDL, pernah mengeluh dalam kelas pasal banyak tol kat KL-Selangor. Dia berkira-kira kos pergi balik dalam sebulan bagi yang tinggal diluar KL. Pensyarah yang berpangkat professor tu, mahu gaji almost rm10ribu.

Ada beberapa kawan aku, elok-elok jadi engineer tapi sekarang jadi cikgu. Bagi yang rajin sikit, sambung lah belajar, harap-harap dapat jadi pensyarah. Tapi lambat lah sikit rasa senangnya. Gaji engineer murah jer. Kerja selalu overtime, tapi tak dibayar overtime pun.


7 soseh-soseh:

NICK IRFAN February 9, 2011 at 7:48 PM  

nampknya skrg gaji 1000 ke bawah xboleh hidup di KL ke? hmmm..

Aujinz February 9, 2011 at 9:32 PM  

sesak woo duduk KL kalau gaji ciput..

yott February 9, 2011 at 9:33 PM  

stuju2..gaji bnyk tu sakett kalau duk Kl, SA..

Ann February 10, 2011 at 1:11 AM  

@nick
kt tmpt len pun sesak, ni kan kl

@aujinz
tu ar psl......nek moto jer lah nk jimat tol n myk

@yott
that's why ak xnk duduk sana..kos tggi

AngahSayang2314 February 10, 2011 at 9:22 AM  

ann lama angah tak singgah sini sihat ke??????
heheh angah baru tahu sebab angah pun tak sambung ke u pun

HEMY February 10, 2011 at 10:22 AM  

member aku engineer cam nice je gaji..hehe

Ann February 10, 2011 at 11:15 AM  

@angah
sihat..

@hemy
bgus lah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP