Peristiwa Pompeii

02 November 2010

 Kota Pompeii



Ramai yang tahu kan kisah kaum Nabi Luth yang diazab kerana mengamalkan gaya homoseksual.


Ada satu lagi peristiwa yang hampir sama seperti kaum Nabi Luth ni iaitu di kota Pompei yang terletak di Itali. Perisiwa ni terjadi pada tahun 79 Masihi. Kota ini hilang selama 1600 tahun sebelum ditemui secara tidak sengaja. Artifak dan penduduk yang tertimbus yang ditemui masih dalam keadaan baik.

Bagaimana kota Pompei dan penduduknya hancur?

Kehancuran Pompeii terjadi melalui letusan gunung berapi Vesuvius. Gunung Vesuvius adalah simbol negara Italia, khususnya kota Naples. Gunung yang telah membisu sejak dua ribu tahun yang lalu itu juga dinamai “The Mountain of Warning” (Gunung Peringatan). Tentunya pemberian nama ini bukanlah tanpa sebab. Adzab yang menimpa penduduk Sodom dan Gommorah, yakni kaum Nabi Luth as, sangatlah mirip dengan bencana yang menghancurkan kota Pompeii.

Gunung Vesuvius

Langsung tidak sempat melarikan diri dan jelas mereka tidak tahu bencana akan terjadi.
Lava gunung Vesuvius menghapuskan keseluruhan kota tersebut dari peta bumi dalam waktu sekejap. Yang paling menarik dari peristiwa ini adalah tak seorang pun mampu meloloskan diri dari keganasan letusan Vesuvius. Hampir bisa dipastikan bahwa para penduduk yang ada di kota tersebut tidak mengetahui terjadinya bencana yang sangat sekejap tersebut, wajah mereka terlihat berseri-seri. Jasad dari satu keluarga yang sedang asyik menyantap makanan terawetkan pada detik tersebut. Banyak sekali pasangan-pasangan yang tubuhnya terawetkan berada pada posisi sedang melakukan persetubuhan.

Bagaimana dengan cara hidup kaum Pompeii ni?

 Penduduk mangsa letusan yang ditemui setelah 1600 tahun.

Pemusnahan Pompeii dari muka bumi oleh bencana yang demikian dasyat ini tentunya bukan tanpa maksud. Catatan sejarah menunjukkan bahwa kota tersebut ternyata merupakan pusat kemaksiatan dan kemungkaran. Kota tersebut dipenuhi oleh meningkatnya jumlah lokasi perzinahan atau prostitusi. Saking banyaknya hingga jumlah rumah-rumah pelacuran tidak diketahui. Organ-organ kemaluan pria dengan ukurannya yang asli digantung di pintu tempat-tempat pelacuran tersebut. Menurut tradisi ini, yang berakar pada kepercayaan Mithraic, organ-organ seksual dan hubungan seksual sepatutnya tidaklah tabu dan dilakukan di tempat tersembunyi; akan tetapi hendaknya dipertontonkan secara terbuka.

Boleh tonton video disini untuk lihat lebih lanjut kesan ke atas Pompei. 

*Seram ar bila baca kisah Pompeii ni. 

Sumber petikan dari HarunYahya.




8 soseh-soseh:

Bit Zamri November 2, 2010 at 2:06 AM  

info baru baca hari ni..
hehe...bahasa indonesia itu..

theblabber. November 2, 2010 at 2:31 AM  

good info :)

hiro November 2, 2010 at 3:00 AM  

mntk jauh la.

daisy November 2, 2010 at 12:23 PM  

cantiknya kota pompeii.macam alam fantasi

Aujinz November 2, 2010 at 2:12 PM  

erm erm..

kat Astro Channel dulu ade kisah pompeii

Ann November 2, 2010 at 8:26 PM  

@bit
leh phm kan..hehe

@the blabber
tq :)

@hiro
yup hrp cmtu la

@daisy
cntik kan...ngn belakang tu gunung

@aujinz
hoho ade dokumentari rupenya..hrp dpt tgk

Anonymous November 26, 2010 at 5:58 PM  

Thanks for some quality points there. I am kind of new to online , so I printed this off to put in my file, any better way to go about keeping track of it then printing?

Anonymous December 8, 2010 at 1:13 PM  

It’s really a nice and helpful piece of information. I’m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP