Bagitahu lah produk apa

03 September 2010

Aku benci betul baca berita yang macam ni. Pihak penguatkuasa telah merampas produk keluaran dari sebuah syarikat kosmetik ni.

Berdasarkan ujian makmal, produk terbabit mengandungi hidroquinone dan tretinoin dalam kadar peratusan tinggi. Kesannya, pengguna akan mengalami kesan kulit mengelupas dan menjadi kemerah-merahan yang melampau. Hidroquinone dan tretinoin boleh mengakibatkan gatal, perubahan warna kulit dan kulit menjadi terlalu sensitif. “Bahan kimia itu menyerap ke saluran darah dalam jumlah besar sehingga mendatangkan pelbagai kesan seperti pertuturan yang sukar difahami, muntah, sentakan otot, sakit kepala, sawan dan koma akibat kegagalan sistem pernafasan. Ia juga boleh menyebabkan kesan keradangan dan barah kulit.
Bagus lah tindakan penguatkuasa terbabit tapi sepatutnya jenama produk terbabit didedahkan. Supaya para pengguna berhati-hati dari membeli produk tersebut di pasaran. Dah pasti ada produk dah dipasarkan kan? Berita2 macam ni lah, buat aku bengang sebab maklumat tak disampaikan sepenuhnya kepada para pembaca lagi-lagi melibatkan kepentingan pengguna.

Mana lah tau kot aku ada terbeli produk ni ke kan? Bahaya tu.


Sumber

14 soseh-soseh:

daisy September 3, 2010 at 10:48 AM  

ntah nya
kata bahaya..

AngahSayang2314 September 3, 2010 at 2:35 PM  

betul tue angah sokong.. nie nak rahsia2 lak kan??

ASaDa RyutaRo September 3, 2010 at 2:41 PM  

eik? pelik jugak dia tak gtau nama produk? hurm.. sbnrnya dia rampas utk tujuan apa jer?

Aujinz September 3, 2010 at 2:42 PM  

betol betol..
aku pun benci kalau produk makanan di katakan mengandungi benda tak halal..

tapi takmo bgtau jenama apa..
bangang..

Sir Marcello September 3, 2010 at 2:45 PM  

a'a aku sokong tue...apesal tak kasi tau...adakah produk tue hanya di seize untuk tujuan siasatan jer..x confirm2 lagi berbahaya?

kalo betul berbahaya...habaq jer lah...nie mesti ada main kabel besar nie...

aisHa 'S' September 3, 2010 at 2:54 PM  

ye betul..
terfikir gk produk per..

beli je kt supermarket..
dan produk yg xbt kulit muka tak menggelupas..
pkai produk yg menggelupaskn kulit muka ni akn bt muka nmpk lg cepat tua....

hamzah ian September 3, 2010 at 3:29 PM  

gua tak pakai mekap pun.. hahahaha

tehr September 3, 2010 at 9:56 PM  

kepentingan peniaga/pengusaha lebih dijaga
masyuk tu... masyuk

pengguna? hanya orang2 kerdil
...sedih dan geram selamanya

Robot Baik September 3, 2010 at 11:56 PM  

beli jer la barang mekap yang mahal. mahal2 pun berbaloi. sebab kualiti.

yott September 4, 2010 at 10:23 AM  

kena check ni..
bahaya tul

NICK IRFAN September 4, 2010 at 11:33 AM  

yup! sokong akak! byk kali berita xpaparkan nama2 produk klu di sayki bahaya pelik btol...

Amir Izzat September 4, 2010 at 5:47 PM  

mereka bersekongkol la nie...kan barang tue banyak..xnak nak penual nie rugi.aduhai..kes macam nei nampak cam dah tima rasuah..

hairan..nanti..bila ramai yg dah terkena kesan tak baik..baru nak nak hebohkan jenama..(dah tau dah..)..

p/s;sokong

Dark Half September 5, 2010 at 12:57 AM  

bkn nk perlekehkan produk buatan mesia. tp kl berita camni, konpem produk local

better korg beli kosmetik yg jual kt mall, dah sah2 lepas ujian toksik

Wanie-san September 5, 2010 at 10:07 AM  

aha..sepatutnye bagitahu la...
nnt org yg guna tu boleh stop guna..
mybe diorg nak jaga nama baek company tu la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP