Tiru dalam buku ke?

25 August 2010

Darjah 6. Kelas bahasa Melayu.

Subjek penulisan salah satu subjek faveret aku. Walaupun cikgu BM garang nak mampus, aku tetap suka subjek ni. Dia pernah denda budak-budak kelas kitaorang yang tak siapkan kerja, berdiri tengah-tengah perhimpunan siap dengan banner lagi. Fuhh nasib baik homework aku siapkan.

Basanya, dia akan suruh budak-budak bacakan karangan masing-masing kat depan kelas selepas dia bagi homework kat kitorang suruh siapkan. Mula-mula tu dia akan tanya siapa yang nak volunteer baca.

Biasa nya aku lah orang nya yang akan angkat tangan. Kan aku dah cakap, aku suka sangat subjek ni.

Pernah sekali tu aku volunteer baca karangan pasal hidup tanpa mak ayah. Bagaimana nak membesarkan adik-adik tanpa diorang.

Aku baca punya lah baca sampai habis. Aku sendiri baca pun terasa tersentuh hasil karangan aku taw. Ha ha ha. Apa lah angkat bakul sendiri. Sori beb.

Dah habis baca tu, tau apa cikgu BM aku tu bagi komen.

"Karangan ni kamu tiru dari buku ke buat sendiri?', tanya dia dengan muka serius.

Aku jawab lah, 'Saya buat sendiri'. Lepas tu dia tak komen apa-apa.

Memang terasa ar time tu. Aku buat sendiri karangan tu dalam kelas selepas dapat homework. Terus aku karang bila idea tengah mencurah-curah. Takkan lah aku nak tiru depan kawan-kawan lah kot. Kantoi lah kan.

Tapi aku sebagai anak murid yang baik lagi innocent, aku fikir positive. Karangan aku terlalu bagus sampaikan cikgu aku tu ingat aku tiru karangan dalam buku. Ye dak? Siapa setuju? Setuju jer lah. Ha ha ha.


12 soseh-soseh:

dark August 25, 2010 at 9:57 PM  

hahahahaha....

btul la tuh..
=0

Setuju!

jejaka anggun August 25, 2010 at 10:16 PM  

tahniah!!!!

Unknown August 25, 2010 at 10:41 PM  

tak patut betul
cikgu tu?
kalau saye mesti dah merajuk
dengan cikgu tu..

Unknown August 25, 2010 at 11:14 PM  

ye la..kira dah setanding dgn karangan dalam buku...hebat kau...

emirhasnan August 26, 2010 at 1:17 AM  

gua benci bahasa melayu penulisan.

Anonymous August 26, 2010 at 1:34 AM  

kiranya karangan kau tu dah level boleh dibukukan!

masa aku masuk pertandingan tulis cerpen masa form4..cikgu aku baca cerpen aku. .pastu dia tanya aku ada amik kat internet ke..of courselah aku tulis sendiri.

pastu aku menang naib johan.hehe

Lan Bingka August 26, 2010 at 5:56 AM  

takla, buku tu yg tiru awak..;)

Sir Marcello August 26, 2010 at 6:36 AM  

cikgu tue mesti terharu giler pasal ada anak muridnya yang berbakat..huhuhu

Mohd Naim August 26, 2010 at 9:22 AM  

aku pun suka buat karangan..tapi time dah sekolah menengah la..

aku teringat lagi masa form 3, kena buat rumusan..aku dah siap part aku...aso tolong kawan sebelah..dia nie mmg anti giler dgn kerajaan,aku pun time tu anti jugak, biasa la..byk sangat baca harakah agaknyer..huhuhu...

buat rumusan pasal %pembinaan rumah mengikut jenis (banglo,teres,flat dsb) memang kaw2 kutuk kerajaan punya dlam rumusan tu...

sekali cikgu baca kat depan, bebudak lain suma sorak jer..cikgu tu marah jugak la..dia cakap, awak xtahu siapa yg akan tanda kertas awak nanti masa PMR...bla bla bla..

hahaha..aku dgn member aku gelak jer la..tapi aku punya rumusan mmg baik2 jer..huhuhu!!

Ann August 26, 2010 at 10:15 AM  

@dark
hehe setuju gak..thanks

@JA
tq :)))

@diana
tu la mula2 nk majuk pon...tp rase cm xguna jer..act cikgu tu baik wpun grg mcm harimau

@azmi
ala karangan yg tu je kot..hehe

@cidak
awat ang benci?

@fndrocka
tagaknye de xpenerbit buku nk terbitkan? huhu
tahniah, aggap jer sbg pujian..xmrh pun wat sakit ati je

@lan
nak saman lah buku tu...hakhak

@marcello
cikgu tu baik wpun garang...alhamdulillah kalo dia rasa cmtu..tharu

@naim
huhu berani tol kawan ko tu..tol ckp cikgu tu, silap hari bulan dpt markah 0...

AngahSayang2314 August 26, 2010 at 10:29 AM  

tahniah hehehe

MR.Z August 26, 2010 at 4:29 PM  

betul tu, think positive..
kalau fikir bukan2, nanti ilmu susah nak masuk lak kan..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP