Karikatur yang membuat kita merenungi hidup

17 July 2010

Topeng


Sedar atau tidak, kita kadang-kadang menggunakan topeng yang berbeza untuk menutup siapa diri kita yang sebenarnya.


Anak yang terlantar
Kita sebagai ibu bapa jangan biarkan si anak terlantar keseorangan. Berikan mereka kasih sayang dan perhatian. Didiklah mereka dengan didikan yang sempurna.

Hulurkan tangan anda

Hulurkan tangan, kurangkan beban mereka yang memerlukan. (Eh macam rancangan 'Bersamamu' lah plak). Perhatian dan ambil berat sudah cukup jika itu yang termampu.

Raja Abadi

Bila dah berkuasa, maka berat hati untuk meninggalkannya. Segala usaha dilakukan agar tempat tu jadi hak milik kita selamanya. Itu yang terjadi, tak kira raja, pemimpin politik, orang kaya malahan orang biasa seperti kita. Ingat jangan biarkan perasaan tamak menguasai diri.

Rasis


Bukan hanya warna kulit, status sosial jugak menjadi benteng keangkuhan kita. Ingat jangan jadi manusia yang double standard. Macam dah sinonim dengan sifat kita sebagai manusia kan.

Saling curiga


Buangkanlah perasaan curiga sesama kita. Tumbuhkanlah perasaan saling percaya. Itu paling indah. Tensen beb asyik nak curiga jer 24 jam kan. Tak senang hidup tau, tak ceria jadinya.

Cinta Koleksi Buku


Jangan jadikan buku sebagai perhiasan jer. Baca dan fahami sekali. Aku spesies macam ini lah, beli buku..entah bila nak khatam.Susun bukan main cantik kat meja.

Aku optimis.


Hidup itu tidak selalu seperti apa yang kita inginkan. Tetaplah optimis...tetaplah berusaha…tetaplah tersenyum… karena hanya kita yang dapat dan mampu untuk merubahnya.


18 soseh-soseh:

hiro July 17, 2010 at 12:32 AM  

mantap lah kawan..

jejaka anggun July 17, 2010 at 12:45 AM  

pakai topeng sama jer ari2.... maintain anggun

redballerina July 17, 2010 at 12:45 AM  

menarik :)

De'din July 17, 2010 at 12:57 AM  

kadang2 kita terpaksa memakai topeng..
walaupun kita sendiri tidak merelakannya..

bagus entri ni!!

sebelas July 17, 2010 at 2:24 AM  

errr cinta koleksi buku nie..rasernya mcm terkena pada diri sendiri jugak :D






http://nomborsebelas.blogspot.com/

Aujinz July 17, 2010 at 7:32 AM  

Me juga suka bercerita melalui lukisan..

hidup kan warna warni,
takkan pakai warna yang sama setiap masa..

ain fathihah July 17, 2010 at 9:26 AM  

terima kasih utk entri ni..
terasa 'buka mata' n 'buka hati' pagi2 ni. hehe

Sir Marcello July 17, 2010 at 12:22 PM  

wa ada banyak topeng...
mau pinjam?

Farid MOFASAD July 17, 2010 at 3:49 PM  

dah lama aku tak buat kat blog nie...



zzzzzzzzzzzzzzzz






pppppppprrrrrruuuuuuuutttttttttt










>>_________<<

Berd July 17, 2010 at 3:57 PM  

dah lama aku tak buat kat blog nie...



zzzzzzzzzzzzzzzz






pppppppprrrrrruuuuuuuutttttttttt










>>_________<<

Wanie-san July 18, 2010 at 11:29 AM  

hehehehe
bagus ann!hehe gud entry!

Mr.Z July 18, 2010 at 12:29 PM  

ye biasala manusia..
tapi ada juga manusia bertopengkan syaitan pun ada.. (jahat la tu) hehe

etomyam July 18, 2010 at 3:50 PM  

karikatur yang menceritakan realiti kehidupan...dan manusia yg punyai pelbagai karekter

Ann July 18, 2010 at 11:45 PM  

@hiro
tq

@jejaka
pinjam topeng bolh..hehe

@red
tq

@dedin
sometimes perlu...tq

@sebelas
haha kita sama lah yer...

@aujinz
yer agree hidup mcm lukisan...

@ain
hepi nye dpt bg sesuatu pd waktu pagi org...hehe welcome

@sir marcello
topeng pe lu ada? nk tgk..hehe

@farid n berd
lu bdua..mmg sengal

@wanie
tq wanie...

@mr z
topeng tu lah pling nak elak...huhu

@etomyam
mmg kaitan ngn khidupan ngn kita, tu yg tersedar jap dr lamunan

ASaDa RyutaRo July 19, 2010 at 11:37 AM  

wollah~ sangat banyak pengertian melalui sebuah lukisan..

best! best!

NICK IRFAN July 20, 2010 at 7:30 AM  

menarik entry ni setiap gambar membawa maksud tersendiri...

Jimi & Dia July 20, 2010 at 8:42 AM  

karikatur muka tu memang terbaiklah.

AngahSayang2314 July 20, 2010 at 10:55 AM  

alamak maksud mendalam tue ermmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP