Dulu- Seksa tak ada air

25 July 2010


Tadi ada member sekolah aku tag gambar masa zaman belajar dulu. Gambar ni dalam simpanan aku tak tau lah ada lagi ke tak. Masing-masing nampak innocent kan. Sekarang pun masih lagi.

Bangun seawal pukul 4-5 pagi semata-mata nak tadah air. Selalu tak ada air.

Aku tinggal kat aras 2. Bilik air sesak. Angkut lah satu baldi air penuh dari tingkat 2 ke tingkat bawah cari bilik air yang kurang sesak. Kalo lebih sesak, terpaksa angkut naik atas pulak. Tengok-tengok air dalam baldi tinggal separuh je. Seksa.

Kalo air habis, terpaksa tadah air pili bomba. Penah semua pili bomba dari asrama sampai ke sekolah kering. Ketua HEM pun membebel.

Pernah curi air orang lain yang orang tadah. Ye lah, orang curi air aku. Aku balas balik. 

Akibat air habis, merata-merata cari air, satu hari tak mandi. Pergi kelas pun dengan tak mandinya. Seksa kuasa sepuluh. Tak selesa langsung bila nak menuntut ilmu dengan keadaan tak bersih.

Kenangan tak ada air je ke? Hehe. Sebenarnya banyak kenangan lain. Tapi seksa pasal tak ada air lah aku paling ingat dan takkan lupa sampai bila-bila. Selepas masuk ke matrikulasi. Mandi sampai tak hengat dunia. Syurga air beb. Kalo kat rumah pun tak dapat nak mandi puas-puas macam ni.

Pengalaman ini lah yang menjadikan kitaorang tabah sepert hari ini.


17 soseh-soseh:

diana July 25, 2010 at 4:44 PM  

kesian nye,,
tapi hal2 yang mcm tu
la yang buat satu2 kenangan tu lebih bermakna..!!

hiro July 25, 2010 at 5:18 PM  

skan pun kt kolej xde air jugak kekadang.

dark July 25, 2010 at 5:19 PM  

perghhh...kritikal tuh...smpai camtu skali...mmm...

ain fathihah July 25, 2010 at 6:06 PM  

wahh, sampai macam tu. saya tak penah rasa lagi. hehe

alif July 25, 2010 at 6:13 PM  

kenangan mase kcil bila dkenang agak kelakar gak

h a n i e July 25, 2010 at 8:37 PM  

hoo..pernah gak dulu xde air 2 minggu.
terpaksa g mandi kat toilet station bas..

hahahahaha.. :P

redballerina July 25, 2010 at 10:03 PM  

wehh sama2!
dulu sekolah ak kalau curi air tu kira satu kesalahan!haha
sape yg kena curi tu sumpah seranah tak habis2!

nughul July 25, 2010 at 11:09 PM  

kngn yg sma..skrg dk matrik mnd mmg xingt apa dh..hihi

Mish Oura.. July 25, 2010 at 11:17 PM  

salam ziarah...

jom baca...

Halal ke tidak???

Anne Boleyn July 26, 2010 at 1:44 AM  

salam..

dulu masa dok asrama memang selalu tak de air. nasib baik pihak atasan bagi balik rumah. heaven gila kot kalau tak de air then dpt balik umah. hehe

yep..di matrix mmg syurga air. dulu matrix mana?

p/s: 1st time komen di sini. jemput datang blog HLN balik kay. :)

NICK IRFAN July 26, 2010 at 8:42 AM  

akak kat U mne msa ni yg xde air ni?? eh! gmbar masa form brapa ni kak?? wah!

Fitrihadi.com July 26, 2010 at 7:22 PM  

teringat time kat kolej..air takde..perut punyalah memulas..last2 gi kedai mamak 24 jam..legaaaa haha :p


- - -
Contest Duit Raya Fitrihadi.com

Cidak July 26, 2010 at 7:54 PM  

Mesti kau busuk kalau tak mandi.
Aku pernah tak mandi seminggu,ada siapa2 berani lawan?

Ann July 26, 2010 at 8:56 PM  

@diana
leh wat modal citer kt anak2 cucu nti...hehe mahal kenangan ni

@hiro
tensen kan...

@dark
sgt krtikal smpi kene mndi air pili bomba yg de klorin tu..huhu

@ain
untung ain...hehe

@alif
bukn kecik..dh besar dh masa tu...hehe

@hanie
sadis kan...rasa mcm nk bakar je skolah tu

@red
dah jd hukum karma..kene curi, curi org len lak...haha
dh brp byk makian yg aku kuarkan dn yg aku dpt...hehe

@nughul
mujur masuk matrik dh ok

@miss oura
orait kalo smpt

@anne
untungnye...tp sklh dkt ngn umh xpe lah..ni jauh beb..
matrik tangkak

@nick
masa kt sekolah ni xde air...dlm pic ni, form4 or form 5

@fitri
kalo xsmpt, mau berciciran kt tgh jalan..hehe

@cidak
b4 mndi dh wangi..lps mndi btmbah2 wangi tau
ak xmo lawan..haha

Cidak July 27, 2010 at 4:27 AM  

Wangi kau setaraf wangi kambing kan??

Penakut punya orang

AngahSayang2314 July 27, 2010 at 10:06 AM  

kesiannya berbeza dahulu dgn sekarang kan???? kalau macam tue ann tak mandi bau bucuk la...

Mohd Naim July 28, 2010 at 9:45 AM  

masa aku dok kolej 9 dan kolej 10 tu mmg paling best la..air laju jer...bila tension belajar atau exam jer..mandi lama dgn air laju..best oo...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP