Jangan terlambat

14 June 2010

Aku keluar dari toilet. Tiba-tiba adik lelaki aku, Mizi ada kat luar toilet.. bagitau aku, dia buat medical checkup dan doktor cakap dia ada tanda-tanda asma. Aku gelak lepas dengar. Sebab aku tak percaya. Biar betul dia ada asma kan? Sangat tak baik gelakkan adik sendiri

Kenapa aku tak percaya? Dari kecik lagi, kalo kitaorang lumba lari dari tempat mengaji ke rumah, dia no 1. Kalo panjat memanjat, dia no 1. Dia terer panjat pokok kelapa sampai ke atas. Aku tengok pun, seriau. Kat sekolah, cikgu paksa dia jadi wakil sekolah dalam lumba lari masa hari merdeka. Macam mana aku nak percaya? Lagipun aku pernah kena kelentong dengan teruk dulu. Adik aku ni yang jadi mastermind. Yang pakat, mak aku dengan adik aku, Wan. Sampai bila-bila pun aku akan ingat.

Aku cakap kat dia, aku tak percaya. Muka dia still serius. Tiba-tiba mak aku keluar dari dapur, memang betul cakap adik aku tu. Adik aku tu pun tunjuk lah benda sedut tu. Ok baru percaya.

Apalagi aku membebel lah kan, tu la hisap rokok lagi. Aku dah banyak kali larang dia ni. Sama lah dengan adik tu, Wan. Dia tu ada lelah jugak tu. Nasib baik lah diorang ni hisap kat luar rumah. Tak lah hadap bau rokok tu. Kalo tak, lagi teruk kena bebel dengan aku.


2 orang lagi..adik lelaki aku, Jemi dengan Mat dik. Nasib baik tak hisap. Alasan adik aku Jemi,

"Bazir jer, habis gitu jer duit". Ok aku percaya. Sebab dia paling baik antara empat2 ni.

Yang sorang lagi, lelaki bongsu. Takut jugak kalo terpengaruh. Jadi selalunya kalo aku balik, aku akan tanya. Dia sungguh-sungguh nafikan. Aku percaya je la.

Agaknya bila dah teruk baru nak insaf kot. Jangan sampai masa tu dah terlambat sudah.

ps: Tak suka dengan mentaliti segelintir orang yang pentingkan diri dan tak hormat kat orang lain. Tempat makan ialah tempat untuk makan. Cuba kalo tengah makan, tiba-tiba ada bau tak menyenangkan ataupun asap lain selain asap rokok (bagi yang hisap rokok). Rasa geram tak?

15 soseh-soseh:

hanie June 14, 2010 at 11:55 AM  

adik² aku merokok..
tp diaorg tak pernah merokok dlm rumah.

kalo dh sangap nk merokok..mesti kat luar..hujung laman..

"biar aku jek yg sedut asap. korang nk sedut buat apa"- katanyalah..

heheheh :P

MOFASAD June 14, 2010 at 4:11 PM  

isshhhh

merokok boleh.... tapi jangan selalu


>>____________________<<

Unknown June 14, 2010 at 5:40 PM  

wah! banyaknyer adik akak semua laki plak tu? msti bising umah sbb kan musim bola? hehe eh! adik akak asma sbb hisap rokok ke? rokok pun penyebab asma ke?

Ann June 14, 2010 at 5:49 PM  

@hanie
ok ar tuh, diorang hormat org dlm umah n syng kt famili len kan...lgpun bau rokok tu leh lekat kt perabot2..langsir2 smua...hehe

@farid
blh ke sikit2..ak tgk mane2 laki pun, lps satu..satu hisap..bahaya tuh

@nick irfan
baru 4 org....sikit jer tu...meriah la kalo tgk same2..tp ni bukn kt kg...huhuhu sedih2
lom asma lg..ade tnda2 jer..tp penah sesak nafas...

ravishingpeacock June 14, 2010 at 6:10 PM  

fit cm2 pn leh kne asma ke huhu

Mr. Asada June 14, 2010 at 7:16 PM  

hahahaha.. sungguh2 dia ngadu ngn akak dia, tapi kena gelak.. adeh!

ssh gak nak kata org kuat merokok. mmg payah nk stop. tapi benda tu bukanlah mustahil klu nk stop..

MR.Z June 14, 2010 at 11:43 PM  

merokok membahayakan kesihatan..
em rasa tak selesa juga kan kena asap rokok ni. dah la kita tak hisap..pastu membahayakan org sekeliling lak tu kan..

Ann June 15, 2010 at 12:08 AM  

@ravishingpeacock
igt badan fit, takleh kena pyakit ke...huhu..tu nsb bek tnda2 awal je..

@asada
sian lak bila tau dia ckp betol..hehe
mmg ssh nk stop...skng ni nmpk kot kurang sikit..dulu lps sebatang, sebatang...

@mr z
tu la, org tak hisap pun dpt gak...ishhh...

Ieqa Swetluv June 15, 2010 at 9:26 AM  

Alhamdulillah dua2 orang adik ika x merokok.. tapi itulah bahaya rokok ni.. kan dah sakit2 camtu bahaya je huh~

Unknown June 15, 2010 at 2:02 PM  

oh...eh! tanda2 asma mcm mne?? sbb sy x asma tp bila berlari kjab je rsa tercungap2 kdg2 naik tangga pun sama? takut gak la tp x check pun lagi...

Ann June 15, 2010 at 2:21 PM  

@ieqa
alhamdulillah..ssh nk jmpe laki yg xhisap rokok ni...

@nick irfa
penah tgk dia sesak nafas sekali..smp ssh nk ckp..padahal time tu xwat apepun...2-3 taun lepas gak, skng xtau lah de prob lg ke tak..xnah tnye(akak ni tak brpe nk concerned)...erm kalo rasa len, baik check ngn doc

amir said June 15, 2010 at 4:11 PM  

xpenah isap rokok. mmg abis duit pun. kalo simpan duit tu, mcm2 boleh beli. hehe.

Frodo Baggins June 15, 2010 at 5:36 PM  

merokok boleh lemahkan sperma
bak kata parit buntar
tp sikit2 xper arrr
bg diskaun skit. ekekekeke


>>___<<

Unknown June 16, 2010 at 11:35 AM  

GERAM!!!

Ann June 16, 2010 at 11:43 AM  

@amir
bgus lah..mmg tol, kalo smpn duit tu, mcm2 leh beli

@frodo
leh lak hisap ckit2 ek...hehe
bek jgn hisap ar, kang xpsal2 mandul

@iqbal
kan?? geram...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP