Tips mengawal mengantuk

30 April 2010

Bagaimana nak mengawal perasaan mengantuk bila bekerja mahupun tengah study? Aku selalu je alami masalah ni menyebabkan aku sukar nak fokus pada apa yang aku buat. Aku rasa ramai jugak yang alami masalah ni.

Lagi-lagi bila sampai opis, selalunya aku akan breakfast nasi lemak. Nasi lemak ni memang terkenal dengan penyebab mengantuk. Dah tau makanan ni boleh menyebabkan mengantuk, masih tak sedar diri.


Jadi bagaimana nak kawal mengantuk ni? Jadi aku nak kongsikan serba sedikit tips yang biasa aku lakukan.

1- Minum kopi. Aku lepas makan nasi lemak, aku mesti minum kopi. Alhamdulillah, mujarab jugak lah. Lagipun aku memang suka minum kopi sebab boleh beri tenaga.

2-Ada jugak yang tidak boleh minum kopi disebabkan ada migrain. Ataupun ada yang minum kopi, tapi tiada effect pun. Ada je dikalangan kita. Caranya kunyah lah chewing gum. Memang mujarab lah. Lagipun kunyah chewing gum boleh meningkatkan kecerdasan otak mengikut kajian. Dalam masa yang sama, boleh kuruskan muka aku yang tembam ni. Huhu..

3-Jalan-jalan lah sekejap, ambil angin ke. Biar segar sikit.

4-Cuci muka.

5-Tidur selama 5 minit dalam keadaan duduk dengan tegak. (Pensyarah Kimia masa kolej dulu yang bagi tip ni) tapi ingat dalam keadaan duduk jer dan tegak. 

6-Borak dengan kawan. Maybe sebab otak terlalu penat, borak dengan kawan boleh merehatkan sedikit minda. Tapi berpada-pada lah. Jangan berborak sampai tak ingat dunia. Nanti kerja pun tak jalan.

7-Membaca je boleh menyebabkan mengantuk. Jadi, apa kata sambil membaca tu, tulis nota yang simple. Cara ni bukan sahaja mujarab, dalam masa yang sama kita boleh faham apa yang kita baca.

Ni jer la tips yang aku boleh kongsi. Kunyah chewing gum dengan minum kopi memang berkesan pada diri aku lah.

Ada tak tips lain yang berkesan? Kalo ada, boleh kongsi. Adioss!

p/s: bila lihat coding, mengantuk ni..macam tak boleh nak elak. Help me...


16 soseh-soseh:

Kie-yu April 30, 2010 at 3:55 PM  

panduan berguna! jum praktik~

ery farieha April 30, 2010 at 3:57 PM  

tapi kadang2 mmg x dpt kawal ohhh
hohooh

msrh April 30, 2010 at 4:05 PM  

tips berguna ^^

hanna April 30, 2010 at 8:32 PM  

best2...tknk ngantuk, makan kismis..hehe...:D

Ann April 30, 2010 at 8:36 PM  

insyaallah bguna...

Ann April 30, 2010 at 8:37 PM  

kalo xdpt kawal, bek tido jap... ;)

Ann April 30, 2010 at 8:37 PM  

yeah hrp nye bguna lah...len org len caranyer

Ann April 30, 2010 at 8:38 PM  

kismis pun bek utk otak..ok nnti aku borong..

waniesan May 1, 2010 at 1:26 AM  

kalau jalan2 dlm kelas time lectrr mengajar ajak2 kne penyepak x??hihihi

Ann May 1, 2010 at 2:01 AM  

try lah...haha, tak pnh diwat lg...

berd May 1, 2010 at 5:51 AM  

tip kau tak berkesan langsong.

ni hah tip aku.
kau pergi mana-mana dapor. lantak la berapa banyak makanan kau nak lantak.

kalau takda makanan baru boleh mengamuk lagi dasyat.

kehkehkeh!

berd May 1, 2010 at 5:52 AM  

silap. mengantok.

ekeke

Fatt Chin Choy May 1, 2010 at 4:45 PM  

aku biasa mengantuk lepas lunch
minum kopis 2 gelas mengantuk gak
bersenam ringan mengantuk gak
kena tunggu lepas pukul 3 br x mengantuk
haha


Latest: Kantoi Aku Meminati Seseorang - PART I, PART II

Ann May 1, 2010 at 5:16 PM  

ciittttt............ape la ko ni berd............
ko ni bg tips nk menambahkan mengantuk aku...
haha

Ann May 1, 2010 at 5:20 PM  

ko mesti melantak smp x igt dunia kn..hehe
tu psl la 2 cwn kopi pun dh tak bkesan

Ann May 1, 2010 at 6:37 PM  

kopi pun krg bkesan kt aku, mybe aku amik kpi yg xde cafein
aku try chwing gum, ok lah...
try la, kalo xbkesan kt ko gak..ko tido jer la..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP