Swiss Businessman Builds Minaret in Protest

29 December 2009



Seorang pengusaha non-Muslim Swiss membuat penambahan bangunan mirip menara di bangunan miliknya yang terletak di sebelah barat kota Laussane, sebagai bentuk ketidaksetujuannya atas larangan menara masjid di Swiss yang mencetuskan kontroversi dan kecaman seluruh dunia.

Pengusaha kedai kasut bernama Guillaume Morand mengatakan, larangan menara masjid merupakan tindakan yang memalukan dan bangunan mirip menara masjid yang dibuatnya adalah sebuah isyarat damai untuk menolak larangan tersebut.

"Referendum larangan menara masjid merupakan skandal bagi Swiss. Sangat memalukan," ujarnya.

Morand menyayangkan parti-parti politik lainnya di Swiss yang cuma diam dan tidak melakukan tindakan apapun untuk melawan referendum yang digagas Parti Rakyat Swiss. "Mereka semua menyatakan menentang larangan itu tapi tidak membeberkan sikapnya dengan jelas tentang penolakan mereka pada publik negeri ini," kata Morand.

Bangunan mirip menara masjid yang dibuat Morand menjadi pusat perhatian masyarakat. Morand mengatakan akan melihat perkembangan situasi, apakah ia akan mengambil tindakan lebih lanjut untuk menyampaikan pesannya untuk menentang larangan menara masjid itu.

P/s :Guillaume Morand, who took a strong and principled stance against Islamophobia. Great job Guilliame!

Sumber 1
Sumber 2

0 soseh-soseh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP