Bila non-Muslim mengingatkanKU

27 April 2009

Penah terjadi dalam hidupku selama ni, bila ajaran agama kita diingatkan oleh orang bukan Islam. Kadang2 aku rase aku kagum betapa hormatnye mereka pada agamaku dan kadang2 aku rasa malu apabila mereka mengingatkan aku yang mana aku kadang2 aku terasa alpa melakukannya.

1. Ketika Sekolah Menengah : First day kelas kimia aku time form 4, cikgu kimia aku yg berbangsa cina masuk dan kami bagi salam hormat seperti yg sepatutnya. Bila selesai bagi salam hormat, kami terus duduk. Tiba2 kami ditegur oleh beliau, kenapa kami tak baca doa terang hati, dan dia mintak kami baca setiap kali kelas. Dengan teragak2, kami teruskn baca ( smbil rase tak macam percaya). Apapun dlm hati, aku doakan beliau terbuka akan Islam.

2. Ketika aku bekerja di sebuah kilang, bahagian human resource..sorang member(secretary pada director), dia selalu tanya aku sama ada aku dah solat atau belum, dia suh aku solat jika belum wpun time keje. Betapa terharunye aku, bila dia hormat pada agamaku.

3. Terjadi pd kawan ku(girl), dua orang laki chinese (classmate kitaorg)..salah sorang nak antar balik dengan moto after discussion..kawan aku teragak2 nak terima. Then chinese sorang lagi menyampuk, haram laki ngan pompuan. Aku kagum dengan sifat mereka yang ambil berat apa yang boleh dan tidak boleh.


Aku bersyukur kaum lain hormat pada agama kita wpun tidak semua, dan aku harap kita pun bersikap serupa dan tidak mencaci mereka sperti kata mereka kafir. sebab bagi aku, kafir itu terlalu kejam maksudnya dan makna kafir itu sendiri luas maknanya (pikir2 la). Namun, aku doakan hati mereka terbuka pada Islam. Insyaallah...

7 soseh-soseh:

Sayanik April 27, 2009 at 8:26 AM  

namun..apakan daya... zaman sekarang orang non-muslim mengingatkan orang Islam akan dikutuk malah laporan polis akan dibuat kerana dituduh menghina Islam....

Ann April 28, 2009 at 1:17 AM  

maybe jugak tlalu rasis, cmnilah jdnye..kononye pjuang islam...sedangkan hakikatnye...

Ady Syam April 29, 2009 at 10:59 AM  

Salam Tuan Rumah... Selamat Pagi :) Saya ada award special untuk anda sila amek kat blog saya

dugong_darat April 29, 2009 at 9:23 PM  

semalam teman post something macam isu ini.

kekadang kita lupa. sesama muslim tak mau tegur. tapi bila non-muslim lak yang tegur, akan timbul rasa malu.

we need to stop saying berbilang bangsa dah kut.we need to used berbilang agama sahaja. sebab we are all malaysian.

one race, different religion
bangsa malaysia yang berbilang agama.

bleh terima akai tak???

Ann April 29, 2009 at 10:31 PM  

@ady syam: tq...saye dh paste kt blog saye ni...cntik.

@dugong_darat : sptutnye tak kisah samaada non muslim or not, kita patutlah kena teguran..jgn cepat melatah.. wpun kita hidup aman damai ngn bgsa lain, tp hakikatnye setakat time keje, study stakat itu jer..cdgn itu, mybe kita patut pggil bgsa malaysia..bukn bgsa melayu, cina or india..

F.Aswan May 1, 2009 at 9:42 AM  

Ada sesetengah pihak suka melaga-lagakan dan bercakap mengenai sesuatu yang sensitif dihadapan pelajar-pelajar bukan islam. budaya ini semakin menular terutamanya di kalangan pelajar.Bukan apa, takut nanti nilai ambil berat sesama agama itu makin lupus.

Ann May 1, 2009 at 2:46 PM  

@F.aswan : harap2 budaya ambil berat takkn pupus..moga2 semakin berkembang. dn harus dipupuk sejak skolah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP