Keje Singapore lah!

24 February 2011

Semalam adik lelaki aku, Wan telepon aku dan mengadu tak puas hati dengan tempat dia keje sekarang. Dia kerja sebagai chef kat sebuah hotel ni. Pangkat dah naik lah dan janji nak naikkan gaji bermula awal tahun ni sebanyak RM400 masih tak tertunai lagi. Tak lama lagi dah nak masuk bulan 3. Bila tanya GM, asyik cakap nanti.

"Ana, aku nak kerja kat Singapore lah."
"Kenapa?"
"Gaji tak naik-naik, tapi barang-barang semua makin mahal."
"Gaji ko berapa?"
"RM 1400 jer".
"Boleh tahan".
"Tak berbaloi, gaji tukang masak biasa RM60 -70 sehari". 

Dia rasa nak berhenti kerja dan tak nak jadi macam kawan dia dulu kerja lama, tapi gaji naik tak banyak mana pun. Akhirnya selepas 7 tahun, berhenti sebab tak tahan. Penat. Sepanjang masa berdiri je.

Dia bagitahu aku, dia ada kawan kat Singapore dan nak kerja kat sana. Kawan dia ajak. Dia tak kisah kerja apapun. Matlamat nak kumpul duit banyak.

Aku selaku kakak yang prihatin (cewahhhh), nasihatkan, "Lagipun kau lelaki. Kenalah ada pencapaian kan. Nanti nak tanggung anak bini lagi. Selagi kau masih muda ni, cari lah duit banyak-banyak".

Masa aku sekolah menengah, aku asyik masak lempeng bagi adik-adik makan. Lagipun dorang yang mintak. Kata sedap. (Agaknya sebab aku masak tu jer yang sedap).

Tapi bila adik aku ni masa sekolah menengah, macam-macam dia masak. Bukan lempeng macam aku.

7 soseh-soseh:

daisy February 24, 2011 at 9:12 PM  

keje kat singapore bukan tak ok.
tengok la camana.
kalau adik ko stay jb dan ulang alik memang agak penat.
kata la start keje kol 8pg.kol 4 pg dah kena kuar umah.sebab nak mengadap jem dan nak mengadap pemeriksaan imigresen kat tambak johor.dia punya Q memang tak pernah pendek.Pendapatan memang berbaloi la.member aku keje sana jadi manager Mc'D je,skarang dah pakai BMW (tak tau la second ke tak)hu..hu..

Ann February 24, 2011 at 9:20 PM  

daisy,
dia dh tau kt sane mmg jem kt imgresen, ak rase kwn dia kot yg bgtau...siap dh plan nk amik cuti smgu nk cri keje kalo bln ni xnaik2 gak gaji. mmg mewah..de pkerja kfc siap leh beli umah lg kt jb ni, muda lg tu..awal 20an..dasyat ar.

kay_are February 24, 2011 at 9:49 PM  

nak komen jejak singapore pun x pernah.. so 1 je r dapat komen.. memang kakak yang prihatin ni.. huu

Dark Half February 24, 2011 at 11:42 PM  

nak senang bukan senang. selagi ada peluang dan masih muda, carilah pengalaman, untung2 dpt beli harta sendiri dlm usia muda..cam ann cter tu

Ann February 25, 2011 at 12:19 AM  

@kay
haha biase lah kakak kan...pi la sgpore, confirm kagum bila smp sane sbb bersih sgtttttttt

@darkhalf
tol2 bsusah2 dulu, bsenang2 kmudian kan hehe...jgn buang mase lg, kene rebut peluang bila dtg ni kan..

Fathiah Hamim February 25, 2011 at 12:31 AM  

mungkin dia boleh kumpul dulu duet pastu bukak restoren. meniaga manyak untung wo. :)

[noriza] February 25, 2011 at 8:20 AM  

untung sabut timbul.. tp memang pun, budak2 skolah aku dlu, blaja stakat nak dapat SPM je, pastu cabut gi singapore keje. skarang kalau raye cine, kete mewah2.. sob..sob..T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP