Rezeki

24 January 2011

Ada seorang lecturer ni bagitahu, dia nak offer jadi co-supervisor aku bila aku sambung phd nanti. Master sekarang pun terkontang-kanting lagi. Bila aku dengar, memang semangat lah sikit aku nak habiskan study aku ni.

Aku memang suka dia jadi co-supervisor aku. Sebab dia sporting, baik dan tak garang.

Dan dia offer lagi, insyaallah nanti bila dia dapat projek baru, dia mintak aku join group dia. Tapi masih tengah pohon dan proposal pun dah siap. Dan mintak aku jangan pergi mana-mana.

Tadi, selain tu...alhamdulillah dapat sedikit rezeki hari ini.

Walaupun belum jadi kenyataan, rasa bersyukur sangat-sangat sebab sebelum ni aku agak lemah semangat dengan masalah study aku. Dengan ni, aku rasa lebih bersemangat sikit. Terima kasih Allah swt, bila aku susah dan sangat-sangat buntu, Engkau buka-kan jalan bagi ku. Alhamdulillah sangat-sangat. Aku hampir menitiskan air mata (dah pun).



6 soseh-soseh:

yott January 24, 2011 at 2:44 PM  

syukur2..
tmpg gembira gak dgn berita ni Ann..:)

HEMY January 24, 2011 at 3:09 PM  

sll nya tuhan bagi opportunity dan peluang time kita tak ready..jangan risau..usahakan je smpi leh sedia

go for it

Unknown January 24, 2011 at 5:12 PM  

bagus la hamba allah tu sedia membantu akak... :)

Aku January 24, 2011 at 7:44 PM  

rezeki jangan ditolak ann...

Anonymous January 24, 2011 at 11:24 PM  

Apa-apa pun, harus berhati2. Kadang2 ada orang yang suka mengambil kesempatan atas kelebihan kita.

Lecturer yang jenis suka ambil kesempatan ni jenis yang kalau kita tulis journal, dia nak nama dia 1st. Kalau tak dpt 1st, dia nak 2nd, tapi padahal tak sumbangkan apa2 idea, usaha, kerja dsb. Di IPTA, seorang lecturer akan diberi duit tulisan journal (kira2 RM4000-RM6000 bergantung kpd universiti). Di IPTS pula bergantung, ada dapat, ada yang tak.

Jenis kedua, lecturer yang buat collaboration dgn company luar, pastu dia suruh join bawah group dia utk buat kerja. Duit yg dpt kalau buat collaboration dgn company luar bukannya RM10, RM100, atau RM1000. Tapi bila dah dpt duit, sesetengah lecturer buat bodoh je tak nak share skit duit dgn orang bawahan dia. Tak banyak pun bg skit pun takpe, belanja makan ke.. yang penting menghargai.

Tapi ada jugak lecturer yg bagus. Kalau buat collaboration dgn universiti luar, dia hantar kita ke luar negara buat attachment mcm exchange student ke. Sesetengah lecturer tu plak, 6 bulan sekali pergi bercuti dia tanggung perbelanjaan. Ada jugak yang belanja makan besar tiap2 bulan dgn semua org bawah satu group tu disebabkan duit untung buat collaboration. Atau yang belanja kita hantar pegi conference ke luar negara. Lecturer jenis mcm ni mmg ada, tapi susah nak cari. Jenis ni yg tgk duit, tapi dia rasa duit tu patut dikongsi dgn org bawah group dia.

Apa-apa pun, semoga berjaya.

Ann January 25, 2011 at 12:15 AM  

@yott
thanks yott......:)

@hemy
sometimes, bila kita tgh buntu, tiba2 jer de cahaya...tq

@nick
alhamdulillah

@daisy
pilih mane yg tbaik

@anon
yup aku akui aku pernah terkena dgn lecturer mcm tu, keje smua kita buat tp advantagenyer..dia nk name dia 1st...aku mmg tak bg lecturer tu result aku. finally, dia xdpt publish paper psl projek aku..sbb hanya aku yg paham.hrp lecturer yg skg ni akan jd yg kategori no 3, lgpun dia selalu hantar aku pergi conference sbb nak aku dpt pgalaman, kt oversea lom lg lah..dia pernah niat nk anta aku pergi korea..tp aku tak nak..sbb kalo sorang2 aku xmo pergi...
sape ni eh? tau mcm2 jer psl research group..anyway tq.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP