Pahit manis Sekolah Asrama

25 November 2010

Selepas result PMR keluar, aku harap aku dapat mana-mana tawaran ke asrama. Ada sebab kenapa aku nak sangat masuk asrama. Aku ramai sangat adik, cukup lah satu team bola sepak. Susah lah aku nak fokus pada study sebab tensen sangat masa form 3 dulu. Yang tu gaduh yang ni menangis.

Bila dah masuk asrama, barulah sedar tak semudah disangka.

Semuanya kena buat sendiri. Kena basuh baju. 

Tak biasa study dalam keadaan sunyi. Susah nak fokus. Dari kecik aku dah biasa study sambil tengok TV. Pasal ini lah emak ayah nak sangat aku masuk asrama. Biar kurang sikit kaki TV.

Kena tido awal. Pukul 11.30 pm dah padam lampu. Aku susah nak tido awal.

Tak dapat nak ponteng sekolah. Dulu, ponteng sekolah semata-mata nak tengok TV. Peliknya aku tak pernah dapat surat warning sedangkan aku jarang bagi surat tunjuk sebab ada je budak kelas aku kena panggil. Aku rasa cikgu ingat aku budak baik kot. Emak ayah aku tak berleter sangat sebab result aku maintain je. Penah sekali dapat result teruk sampai aku takut nak bagi tahu emak ayah. Ambik kau, ayah aku report habis pasal perangai aku kat cikgu.

Dapat tengok TV waktu cuti je. Bab ni paling buat aku rasa nak balik sekolah lama.

Study. Study. Study. Tak de life.

Tak ada air. Tak heaven langsung. Angkut air dari tingkat bawah ke tingkat 2, perkara normal.

Dapat tabiat baru. Tidur dalam kelas. Kelas 2 jam, 2 jam lah aku buat pedajal. Waktu Fizik je yang jadi mangsa. Waktu lain jarang lah. Sudahnya naik Form 5, kelam kabut. Chapter 1 pun, banyak rupanya aku miss bila study balik. Cikgu Fizik aku, suara dia macam gelombang. Kejap positive peak dan kejap negative peak. Macam terbuai bila dengar. Boleh tahan 5 minute je padahal sebelum masuk kelas, aku langsung tak mengantuk.

Ada gotong royong asrama setiap minggu.

Sekolah perempuan. Aku jadi tak pandai bergaul dengan berlainan gender pasal ini lah.

*Mujur lah ada kawan-kawan dan cikgu-cikgu yang best. Jarak sekolah dan rumah aku ialah 7 jam. Jadi kawan-kawan je jadi tempat aku mengadu. Kalo bukan kerana ni, aku maybe takkan dapat bertahan. Apapun pengalaman inilah yang buat aku boleh berdikari sampai sekarang.


10 soseh-soseh:

Aku November 25, 2010 at 1:41 PM  

apa nama skolah ngko tu ann?

yott November 25, 2010 at 1:43 PM  

pengalaman buat kita lebih peka dan berdikari..

Unknown November 25, 2010 at 1:54 PM  

oh... mcm2 pengalaman akak ek? sy xthu plak sy xpnh skola asrama

Ann November 26, 2010 at 11:55 AM  

@daisy
sms pasir putih

@yott
betulll..dpt kenal tmpt baru jgk

@nick
pglman mendewasakn diri

hamzah ian November 26, 2010 at 6:49 PM  

lol.. gua asis.. gua sayang sekolah gua.. walaupun sekolah lelaki je dan mmg tak best, tapi sbb tak best tu la yang ajar gua pasal hidup..

argh..

hamzah ian November 26, 2010 at 6:49 PM  

lol.. gua asis.. gua sayang sekolah gua.. walaupun sekolah lelaki je dan mmg tak best, tapi sbb tak best tu la yang ajar gua pasal hidup..

argh..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o November 27, 2010 at 12:55 PM  

salam
nice post retro
teringat masa kat mrsm dulu

Lan Bingka November 29, 2010 at 12:09 AM  

tutup lampu je awal, tidurnya tetap lambat..;p

Aku November 29, 2010 at 7:45 PM  

la..
junior aku ghupenye..
kih kah..kah!!!
tak leh blah kalau aku ingat belajar add math ngan cikgu wan razali.boleh tercirit.punyalah laju dia punya kira-kira

Ann November 30, 2010 at 10:34 AM  

@daisy
lor ye ker? haha kelaka betul lah..sgt kebetulan....igt cikgu Wang.....hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP