Alahai PTPTN

01 October 2010

Tak sangka lak PTPTN halang peminjam yang degil yang gagal membayar hutang ke luar negara.

Aku dalam kategori pemimjam degil lah ni. Dalam setahun hanya beberapa kali jer aku bayar. Hanya lepas untuk bayar bunga jer.

Masa aku final year dulu, aku dah dapat surat warning dari PTPTN mintak aku bayar. Ada jugak beberapa kawan aku dapat. Kitaorang bengang lah sebab study pun belum habis lagi..apatah lagi belum kerja...dah diminta bayar dan bunga pun dah mula dikira. Siot sungguh lah..

Aku yang pinjam RM 7ribu..dah rasa pening apatah lagi nasib mereka yang pinjam berpuluh ribu. Bagi aku lah kan, bunga yang dikenakan oleh pihak PTPTN menyebabkan para pemimjam lagi liat nak bayar.

Sampai aku sendiri bertangguh pasal pernah berharap bunga akan dilupuskan tapi tinggal harapan jer. Silap sendiri sebab bila dapat JPA dulu, gunakan beli motor.

Ada satu tips satu macam mana nak kurang faedah yang dikenakan, kawan aku yang bagitahu..dia baca dari sebuah buku (tak ingat tajuknya). Bayar 2 kali dalam tempoh sebulan. Contoh, katakanlah korang nak bayar RM200 sebulan. Bayar lah RM 100 pada 2minggu pertama dan bakinya pada 2 minggu terakhir.

Aku pon baru jer tahu.Bank sebenarnya tahu kaedah ni tapi tak disebarkan sebab nanti diorang rugi, diorang kan dapat untung dari faedah yang dibayar. Nak confirm kan..baik tanya orang bank sendiri.





14 soseh-soseh:

Sir Marcello October 1, 2010 at 2:18 PM  

nice...aku baru nak start bayar...hahaha

dulu kan faizal tahir dihalang buat konsert kat luar negara coz xbayar ptptn~

Aku October 1, 2010 at 2:24 PM  

takpe ann..pelan-pelan kayuh,nanti abis la bayar..

HEMY October 1, 2010 at 3:02 PM  

ko dlm senarai degil walaupun 7K?? demmm..aku 7K gak...

semua org terlalu pk kan bunga..tips byar dua bulan tu sbnrya kelakar..

camni..kan kita kena bunga 3.5% setahun. itu la caj perkhidmatan sbnrya yg korng nmpk bulan2 kena...

contoh 3.5% dr 7K is 220 kan..bahagi 12. so bunga dia 20 sebulan. Tp bunga ni akan lari dn bertmbh bila lepas 10 tahun kontrak ko tk habis byar..tu baru leh kata cekik darah

selagi tak lepas 10 tahun..yg korang dok byar bunga beban apa sume korang panggil tu is 3.5% tu la...

tp of coz la, takde lagi bagus..tp time kita sign kita dh tau kena bunga kan..so salah kita la kita sign

Ann October 1, 2010 at 3:16 PM  

@marcello
smg gigih mbyrnyer..tak tau lak psl ak lmbat dlm bab gosip artis ni

@daisy
ermm dh pelan2...hrp smpai lah destinasi

@hemy
bengang sbb lom hbis blaja, dh disuh bayar...tu pun xdpt penuh rm 7000

1st sem-dpt rm3350, 2nd sem dpt rm 3350 jgk..sptutnye rm3500

knp klakar? erm member ak baca dr sbuah buku..xigt tajuk, tp penulisnyer nama azizan pe ntah..

Ann October 1, 2010 at 3:49 PM  

@hemy
o yeah aku lupa...bukan ke bunga tu dikira bdasrkan baki semasa? jd kiraan tu mcm xtepat jer..

Mohd Naim October 1, 2010 at 4:44 PM  

mmg la tak habis bayar tapi dia suwuh ko bayar sebab ko dah dapat duit dari JPA...duit dari JPA tu utk bayar PTPTN..bukan utk joli...


aku dapat jer duit dari JPA terus aku bayar yg PTPTN tu....

Ann October 1, 2010 at 4:48 PM  

@naim
tu lah naim....ramai yg wat cmtu, aku lak ikut jer...

Unknown October 1, 2010 at 8:26 PM  

tkut jgk dgr pasal PTPTN ni...

Firol October 1, 2010 at 9:55 PM  

sian jgk bebudak skrg blum kerja dah ada hutang

tehr October 2, 2010 at 10:31 AM  

begitu sekali ya
hinggakan tak dibenar ke luar negara

...bayar pelan2

Sir Marcello October 2, 2010 at 12:06 PM  

"smg gigih mbyrnyer.."
pergh ayat tak tahan!! hahaha nasib bek aku pinjam sangat2 sedikit time diploma and degree..kurang 10k kot

WOLFMAN October 2, 2010 at 12:14 PM  

mujur aku tak pinjam dgn PTPTN.
tapi aku berhutang over 6k dgn MARA selepas dapat diskaun 60%. tp smpai skrg aku lia2 nak bayar. adeh..

Wanie-san October 2, 2010 at 2:35 PM  

hahaha
masa nak pinjam bukan main..
bila nak bayar mmg liat benor...aduhai..tahun depn turn wani lak kena byr ptptn...iksh!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o October 2, 2010 at 8:06 PM  

bila la negara kita nak beri pendidikan percuma macam sesetengah negara maju

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP