Murid Pukul Guru

04 August 2010



RAKAMAN pelajar berusia 15 tahun dari sebuah sekolah di Sarawak menerkam dan menyerang guru.

Aku sendiri pernah jadi remaja. Masa ni remaja cepat naik marah dan ikut perasaan bila bertindak. Nak menuding satu pihak jer memang tak patut.

Tapi dalam kes ni, guru yang terbabit sepatutnya guna pendekatan yang lebih lembut dalam meredakan kemarahan pelajar tu.

Aku sendiri pernah jadi cikgu di sekolah majoriti Cina. Minoriti melayu dan india. Sekolah aku ramai pelajar nakal. Nakal dengan jahat berbeza.

Kalo pelajar yang nakal tu, aku marah sekali je. Sebab kalo marah berterusan, lagi lah diorang akan melawan cakap aku. Lepas tu akan nasihat secara lembut, jangan buat lagi. Tapi of course lah bukan senang nak ubah perangai diorang terus. Sekurang-kurangnya masa tu mereka dengar.

Kalo ada yang melawan (pelajar perempuan je...lelaki tak pulak..heran jugak), aku biarkan je. Aku tak nak bergaduh. Buang masa je. Tak kemana. Kalo aku berundur tak erti aku kalah kan.

Cara aku, aku tegur diorang secara face to face. Bukannya marah depan kelas. Sebab aku tak nak jatuhkan air muka diorang. Aku sendiri pernah kena marah dengan Ketua HEM dalam pejabat depan ramai staf termasuk cikgu-cikgu lain sebab aku nak mintak cuti nak balik kampung. Langsung tak dengar alasan aku kenapa aku nak balik kampung. Malu sangat sampaikan aku menangis depan kawan-kawan sekelas.

Aku marah diorang macam aku marah adik-adik aku. Aku guna pendekatan yang sama je. Dan aku tak suka marah-marah dalam kelas sebab aku datang ke kelas nak mengajar dan bukannya untuk marah.


ps: Bukan senang nak jadi cikgu. 

21 soseh-soseh:

MOFASAD August 4, 2010 at 11:51 AM  

aku dah tgk dah... macam2 lah dak2 sekarang




sora macam serawak made je..

hanie August 4, 2010 at 11:55 AM  

kan..kita pun masa umur2 gini..masih remaja yg mencari arah dan identiti..
kena ada diplomasi lah..
makin kita marah..makin lah menjadi2 diaorg ni..

tapi tu lah..anak sekarang..macam lembu perangai!

haha

Idalara August 4, 2010 at 12:03 PM  

memang tak mudah menjadi seorg guru zaman sekarag..saya pun pernah jadi guru.cabaran 15 tahun lepas tk sehebat sekarang..

Seri Bahasa August 4, 2010 at 12:13 PM  

tak boleh salahkan murid saja...pihak kerajaan harus bertanggung-jawab juga sebab menghapuskan sistem lama yang berkesan mendidik akhlak murid sejak di sekolah rendah.

ibubapa juga kadang penyumbang utama kenapa murid bersikap kurang ajar terhadap guru.

Unknown August 4, 2010 at 12:22 PM  

eh! akak ni cikgu ke dulu??

Aku August 4, 2010 at 12:47 PM  

sempat pulak dia merakam eh?

Linglung August 4, 2010 at 12:51 PM  

marah2 gua dgn cikgu dulu pun xde la sampai nak bertumbuk..gila!

Mr. Asada August 4, 2010 at 12:57 PM  

dah tengok kat blog aki tadi..

tapi sangat kelakar jawapan dari budak tu.. hahaha..

silapnya pendekatan yang cikgu tu guna. pelajar tu nakkan penjelasan kenapa cikgu marah dia. tapi jwpn dari cikgu tu agak kasar..

pastu plak, budak tu memang dah berdendam ngn cikgu.

mybe cikgu baju putih yg dtg kemudian tu cikgu yg d feberet budak tu kot. tu yg dia dpt calm down sekejap. hihi =P

Wanie-san August 4, 2010 at 1:52 PM  

btl2!!
marah la elok2...jgn marah depan cikgu laen o murid2...dlm video ni mmg nmpk budk tu kurnag ajar ckp tengking2 tapi cikgu yg ppuan duduk tu buat ape?tengok?juri?menentukan siapa yg menang?
tapi students tu salah gak sebab dia xpatut pukl cikgu tu coz cikgu tu tak ada tampar ke tolak die ke...

Ann August 4, 2010 at 2:49 PM  

@mofasad
tu lah mmg takut nak hadap perangai budak2 skng ni

@hanie
yup nak marah pun kene berpada2...sbb sikap budak skng makin suka melawan..xmcm zaman kita dulu, kalo xsuka cikgu tu pun..xde smp nk melawan

@ida
makin mcabar karier cikgu skng..tensen ngn karenah ank murid lg, kalo de masuk cmpur mak ayah...lg tensen...

@seribahasa
kene cari punca..slow talk ngn dak yg de masalah ni...xguna gaduh2...dan pyelesaian sekali...marah2 bukan pyelesaian yg baik

@nick
yup kejap jer...br taw bukan sng jd cikgu

@daisy
tu lah..sape yg merakam ntah

@linglung
tu la psal...mmg makin berani dak skng...terkejut gak

@asada
dak2 cmtu...belum matang..byk sebab kenapa mereka jd begitu..nk salahkan sesiapa xguna..yg ptg peranan cikgu bgaimana nk dekati mereka yg perangai cmni bukannya sama kan pemikiran dengn student yg tak matang ni..api lawan api=bila nk padam
tu la aku respek cikgu tu tp agak tlmbat skit lah

@wanie
tu la..cikgu pom tu siap senyum2 lg...ptutnya kene wat sesuatu..xphm gak..
student tu mmg salah, sptutnya cikgu untuk dihormati bukan nya dipukul...mybe dak tu dah hilang respek kt cikgu kot...tu pasal dia cmtu

catzer August 4, 2010 at 2:58 PM  

hahahaha..last part tu aku suke tgk..berdesup dia nak pi tumbuk cikgu dia.

redballerina August 4, 2010 at 5:20 PM  

dugaan macam-macam

Syafiq Kadiran August 4, 2010 at 6:39 PM  

ganas btol dak2 skang...

Ann August 4, 2010 at 8:30 PM  

@catzer
cikgu tu cabar dia pi tumbuk, kan dah kene...huhu

@red
tu psl...mcm2..

@syafiq
makin berani...

Unknown August 4, 2010 at 8:35 PM  

dlu cikgu? skrg akak keje ape plak???

jejaka anggun August 4, 2010 at 11:22 PM  

takutnyer budak2 sekarang.... ganaz

jejaka anggun August 4, 2010 at 11:27 PM  

by the way, yg cikgu dia pun melayan jugak. blah dah lah....

Sir Marcello August 5, 2010 at 1:35 AM  

dulu cikgu aku siap ajak bertumbuk lagi bcoz kantoi dan malu nak ngorat budak kelas aku then ditolak...

tapi kami tak belasah pun cikgu tue...even dia sepak meja ajak bertumbuk kat depan kelas...member aku yang pertama di ajak bergomol...aku bajet kalo depa bergomol..mmg lunyai cikgu tue..coz member aku sebesar2 manusia...

berbalik pada kes nie...kita kena tengok dari akar umbi...dan dari video nie pun..cara cikgu tue cakap pun ibarat mencurah minyak ke dalam api...

Durrani Zamri August 6, 2010 at 2:32 AM  

ape laaa, sian kat cikgu...
dah la tua...
nape dia marah sgt kat cikgu tuh..hadoiii~

Kimie Hashim August 6, 2010 at 8:26 AM  

kak ann, pelajar ni kurang ajar betullah, rasa nak terajang je. cikgu tetap tak salah, dia marah sebab dia sayang. "woi budak, pergi matilah kau".

Ann August 6, 2010 at 10:08 AM  

@kimie
budak tu mmg salah, tp cuba dgr apa yg cikgu cakap kt budak tu...mcm myiram myk kedlm api tau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP