Susu Kambing

20 April 2010

Sebelum ni, aku mula terasa seperti sendi-sendi aku bergesel dan menyebabkan rasa sakit terutama kat lutut dan bahu. Maybe sebab umur aku dah nak masuk 26 tahun, jadi jumlah kalsium dalam tulang makin berkurangan. Kalo aku terlebih pergerakan bahgian tangan mahupun kaki, mula lah rasa sakit.

Sebelum ini pun, sometimes kaki aku akan rasa kejang bila duduk dalam tempoh yang lama mahupun waktu malam. Aku dah lama alami sejak aku zaman degree lagi. So tak berkaitan dengan umur. Maybe memang aku tak cukup kalsium. Aku memang tak suka susu sebab ada bau yang aku tak leh terima.

Sejak aku dah terasa sakit-sakit sendi, aku rasa aku mesti ambil. Kebetulan ayah housemate aku pengedar HiGoat, so aku mula amalkan pegambilan susu kambing. Nasib tak de bau. Sedap pun sedap. Lagipun aku ambil susu kambing sebab elok untuk kulit jugak. Kulit aku agak sensitif.

Aku pakai jam tangan murah, mula lah tangan aku terasa gatal. Begitu jugak dengan pakai perfume jenama tempatan. Essential pun aku tak leh pakai. Kalo pakai, kulit aku mula jadi kehitaman. Before ni, aku penah pakai Estee Lauder, tapi ok jer bila pakai. Maybe aku tak boleh pakai barang2 murah. (Kalo lah gaji aku besar pakai barang2 branded).

Sejak aku minum susu ni, alhamdulillah tak de rasa sakit2 sendi lagi. Kena korbankan sedikit duit demi mendapatkan kesihatan yang baik.

Kandungan dalam susu kambing

Tidak mengandungi Protein Kompleks (Alpha-casein & Beta-casein Protein) = penyebab utama alahan.
*Kandungan gizi dalam susu kambing lebih tinggi :-
> Protein 2.1 kali ganda
> Kalsium 2.2 kali ganda
> Zat Besi 2.0 kali ganda
> Potasium 2.1 kali ganda
> Vitamin A 3.8 kali ganda
> Garam Galian 2.0 kali ganda
> Selenium paling tinggi berbanding semua jenis susu
*Kandungan Asid Lemak Rantaian Pendek dalam susu kambing lebih tinggi
*Molekul Lemak dalam susu kambing lebih halus & mudah dihadam
*Proses pencernaan untuk susu kambing hanya memerlukan 20 minit sahaja
*Sama seperti susu ibu pH susu kambing beralkali


 
How Much Does A Woman Need?
The amount of calcium that a woman should get per day ranges from 1000mg-1500mg, depending her age group, and hormonal state.

a) Ages 11-24 (adolescents and young adults): 1200-1500 mg
b) Ages 25-50: 1000 mg
c) Pregnant and nursing: 1200-1500 mg
d) Older than 50 (postmenopausal):
          -- on estrogens: 1000 mg
          -- not on estrogens: 1500 mg
e) Older than 65: 1500 mg





8 soseh-soseh:

Fara FarSha April 20, 2010 at 9:22 PM  

ann, same la kite tak suke susu..bile bau jek, iyakkk...mane nak dpt higoat tu, kat labuan ni celah mane nak dpt..I pun selalu jek sengal2 sendi nih..

Firol April 20, 2010 at 9:50 PM  
This comment has been removed by the author.
Firol April 20, 2010 at 9:50 PM  

Susu kambing kedua terbaik lepas susu ibu

Ann April 21, 2010 at 12:07 AM  

@Fara FarSha

insyaallah yg susu kambing ni xde bau, tp baik ko beli yg sampel jer try dulu..kot ko xsuka. erm ko beli lah secara online, mesti ade tu...

Ann April 21, 2010 at 12:08 AM  

@Firol

dan sunnah nabi jugak...

~miSz HaNna~ April 22, 2010 at 9:41 AM  

an promote susu kambing nmpk...hehe...bagus2...bgs utk kesihatan...bleh amek nih jd testi..
puan fara nk ke?...bleh i bukak cwangan kt labuan tuh utk u...

Ann April 22, 2010 at 11:12 AM  

@~HaNna~

sila2, i wat khas untuk u ni...hehe

wah cpt tol ms hanna ni mgmbil peluang bsness..

Fara FarSha April 22, 2010 at 2:06 PM  

cik hanna ke yg jual?..wah, bukak bisnes nmpk, amek electrical, jual higoat, baguih2..meh dtg labuan, I rasmikan kedai U nnti cik hanna..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP