Dulu tak tahu apapun

05 April 2010

Dulu aku kan dalam bab masak memasak ni, memang tak tahu apapun.

Masa aku degree dulu, aku nak ikut adik lelaki, Wan pergi beli barang basah macam ikan dengan sayur. Nama seekor ikan pun aku tak tau (or maybe dah lupa). Usahkan nak pilih ikan yang segar. Adik aku pun terangkan mcm mana nak pilih ikan yang segar. Tengok pada matanya. Aku pun, "Ooooooo baru taw". So aku biarkan adik aku yang pilih, aku melilau tak jauh dari situ. Tu la pasal adik aku yg sorang ni boleh jadi chef.

Tup tup aku nampak makcik jiran sebelah rumah, pun tengah pilih ikan. Aku pun cepat2 pergi kat adik aku, kononnya pilih ikan sama2 lah. Malu lah nak pilih ikan, lelaki yg buat. Nanti tak pasal2 makcik tu pikir aku ni takleh dijadikan menantu. Kalo dia taw, kot2 lah satu kampung taw. Habislah chance aku nak dijadikan menantu...dah lah ayah aku nak menantu org pahang ngn terengganu jer.

Baru ni pun aku balik kampung kat Terengganu, mak saudara aku tanya aku dah pandai masak ke? Aku pun jawab lah, eh dah taw...sbb dah biasa masak kat umah sewa. Then tnya lagi, aku taw masak pe? So aku jawab lah masakan2 yang aku pernah buat. So balik kampung, bangga lah cikit kali ni...sbb dah taw (macam lah pandai sangat).

Mak saudara aku ungkit balik kisah lalu, dia memang ingat aku tak pandai masak, nak potong sayur pun tak reti. Dia suh aku masak sayur, semua benda kat atas meja aku masukkan. Tu lah, buat2 pandai lagi...

Masa mula2 aku masuk umah sewa pun, nak masak sambal pun tak reti..dulu penah gak masak, tapi sebab dah lama tinggalkan, aku jadi lupa. Mujur duduk umah sewa dgn kwan2 yang suka masak dan arif pasal masak. Nanti bila kahwen, tak lah malu ngn bakal...hehe. Bila lah ek?

Adik2 aku yang lelaki selalu bising gak dulu, mcam mane nak kawen nanti, makan kedai lah jawabnyer lepas kawen. Aku pun jawab, nanti aku cari lah chef. Menurut diorng, lelaki ni wpun dia chef, dia nak jugak merasa masakan isteri dia. Aku pun kelu. Yeah btul jugak tu.

Before duk asrama, blaja gak ckit2..time ni, aku nak belajar masak..adik aku pun sibuk nak masak..si Mizi lah (dia ni memang dengki ngan aku)...berebut2 nak pegang senduk kt dapur sampai mak aku pun pening tapi sejak masuk asrama, dh tinggalkan. Skill masak ni kena asah sebenarnya. Makin diasah, makin tajam. Kalo tak tumpul lah ia.






p/s: Ketika entry ni dibuat, perut aku tengah berbunyi.





5 soseh-soseh:

~HaNna~ April 5, 2010 at 10:30 PM  

dulu tktau ape pon...skang dah terer gilezz...kalah i...haha...

tahniah!!...makin hebat..so makin cepat parents u dpt menantu..hihi

Fara FarSha April 6, 2010 at 1:00 PM  

ann, ape susah..kalo tak reti masak, bukak jek trymasak.com tuh..chef wan pun kalah nnti..haha

Ann April 6, 2010 at 4:51 PM  

hanna: u lg mantap tau....makin btambah2 skill yg de...aku still cenggini, mybe makin mals kot...haha

fara: tu lah tenet kan de, google jer...then campak2 jer bhn2...confirm jd...hehe

kapten April 9, 2010 at 4:42 AM  

campak tue campak juga...jangan sampai makanan tercampak dalam tong sampah udah selepas tue...hahah

Ann April 9, 2010 at 12:08 PM  

kapten: campak2 pun..kene blajar skill cmpak2 ni dulu, br makanan tak tcampak dlm tong sampah...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP