Mentaliti

15 January 2010


Kadang2 aku tak paham mentaliti orang kita. Kita kena kejar akhirat jer ke....kalo nak kena kejar akhirat, of coz la kena banyakkan amalan2 yg menambahkan pahala tak kira wajib or sunat. Aku memang banyak kena perbaiki bab ni. Thanks to my frens yg byk bg nasihat...

Atau kita kena kejar dunia jer...so kena la kerja kuat2, cari harta banyak2, pangkat dan nama. Beli umah besar dan keta besar. Aku memang simpan impian ni, bila la nak ade umah dan keta sendiri.

Tapi kenapa kita tak kejar je dua2? Agak susah ataupun sangat jarang ade orang kaya tapi dalam masa yg sama ade ilmu agama yang tinggi...kalo ade, alhamdulillah ade la jugak. Disebabkan ade kalangan kita terlalu kejar akhirat, kehidupan di dunia terabai...so thats why la kita tak kuat..senang dipijak2. Aku tahu kalo kita banyakkan berdoa, insyaallah Allah swt akan tolong kita tapi cukup ke dengan berdoa jer tanpa usaha. Aku rasa semua tau. Begitu juga dengan harta kekyaan yang berlambak2 kalo takde iman pun, macam2 isu moral akan timbul. Akhirnya kita akan lemah jugak.

Tapi kan kenapa tak der usaha..cepat sangat mudah puas hati? Orang kita ni memang pemalas ke? Tak mau jawab. Nanti ade yang tak terasa lak kan...

Bila dipikirkan penah jugak aku tegur seseorang dulu aku zaman study dulu2 la..dapat soklan je terus tanya aku macm nak buat. Macam takde inisiatif langsung nak berusaha dulu...kalo tak boleh jwb jugak, baru lah tanya...dari situ kita tau apa yg kita tak phm.

Kalo bab busuk hati atau hasad dengki...huhu dah macam2 aku dengar dan lihat. Pantang aje lihat orang lain senang sikit, mula la perasaan hasad dengki tu bersarang di hati...ramai orang mcm ni kat tempat aku. Yang jadi batu api pun ade...sesama saudara sendiri pun tak nak membantu bila ade saudara diorang perlukan bantuan. Kemananyer hubungan silaturahim? Ayah aku selalu terapkan antara kitaorang adik-beradik, jgn dengki, bantu membantu. Tapi takut jugak kan kita tak tahu ape akan jd nanti. Dalam drama2 kita pun byk kisah berkait dengan dunia realiti kita. Drama kita jer aku rasa... Ke ada yang lain?

Bila la mentaliti kita nak berubah?

P/s: 1st handphone aku, adik aku yang nak pinjamkan aku duit biasiswa sekolah dia beli handphone. Aku tak mintak pon. Terharu beb!

0 soseh-soseh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP