Melayu Oh Melayu

24 June 2009


Aku dah lame memikirkan kaitan dengan tajuk ni...dh bertahun2 jugak la. Baru sekarang aku dapat luahkan kat blog aku ni.

Aku terpikir kenapa orang melayu masih gagal dan tidak semaju dengan kaum2 lain especially kaum Cina dalam bisnes.

Contoh? Aku lihat di sekeliling ku, paling dekat jiran aku la. Jiran aku ni ade bengkel motor sendiri. Atas sikap nak bantu jiran, jadi apalah salahnya motor empunya adik tu hantar kat bengkel wpun ade bengkel lain lagi bagus. Tapi namun sebaliknye, jiran aku tu mcm nak tak nak je baiki..mentang2 lah moto tu dah buruk, pandang sebelah mata je. Now, bila adik aku dah ade motor baru...siap promote lg kalo rosak ke, hantar je ke bengkel dia tu.



Lihat, macam mana melayu nak maju?? Nak customer pun, memilih.

Pada pgalaman aku sendiri lak, aku penah hantar ke bengkel milik orang Cina. Servis nye bagus. Siap check break ok ke tak, air bateri cukup ke tak, ntah apa lagi servis..aku pun tak dapat berape nk ingat. Walhal aku datang nk servis minyak hitam je. Siap bagi nasihat lagi. Semua tu free of charge kecuali minyak hitam la. Tu yang membuatkan aku terus nak datang ke bengkel ke tu..tapi skang dah lama tak pegi, sbb jarang lalu sana dan agak jauh dari rumahku skrang.

Lihat, berapa jauhnya beza sikap orang Melayu dan Cina. Aku bukan lah nak back up orang Cina, namun nk sama2 memikirkan kenape orang Melayu jauh ketinggalan dalam bisnes. Mungkin akan ade yang kata, macam la orang Cina tu semuanya bagus? Memang betul bukan semua, dan jangan lupa, kita kena berhati2 nk berurusan, bukan dengan Cina je, malah ngn semua orang. Siapa yang tak nak untung kan?

Jadi, apa2 benda yang positif tu la yang kita patut contohi dan amalkan, moga2 melayu tidak layu di tanah air sendiri malah semakin maju. ^^

P/S: Bila lah aku dapat bukak bisnes CC ngan konsep ala2 kopitiam milik aku sendiri...





0 soseh-soseh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP