Buang Bayi

23 April 2010


Sekarang ni musim buang bayi ke? Kat mana2 paper yang aku baca saban hari, mesti ada kes buang bayi. Kalo nak buang pun, tinggalkan lah tempat yang elok sikit, macam depan rumah orang, surau ke, masjid ker, at least tinggalkan di tempat orang ramai akan temui dengan keberangkalian yang lebih tinggi. Bila nak tinggalkan, balutlah dengan selimut ke, kain batik ke, apa-apa jer asalkan baby tu tak kesejukan. Jangan buat macam sampah OK!

Mereka yang buang bayi ni lebih hina dari haiwan sedangkan haiwan yang ada otak tapi tak dianugerahkan akal macam manusia ni pun masih tahu sayangkan anak.

Dulu2 aku pernah culik anak ayam kat umah aku. Biasalah rumah kampung, kalo takder ayam yang berkeliaran tu satu yang ganjil. Anak ayam tu sangat lah comel menyebabkan aku teringin nak culik ayam tu dari ibu dia dan bela. Apa yang terjadi? Hulu ke hilir lah si ibu tu cari anak dia padahal banyak lagi anak dia. Ingatkan hilang sekor, takkan perasan.


Rupanya sangkaan aku meleset. Akhirnya aku lepaskan lah. Ayam pun tahu sayang kan anak-anak dia, apatah lagi kita ni manusia sepatutnya boleh lakukan lebih dari itu.

Kesian baby tu.

Kredit gambar.

2 soseh-soseh:

~miSz HaNna~ April 23, 2010 at 5:58 PM  

diorang yg buang bayi nih tk pk panjang..huhu...riso orang keliling ckp ape kalo diorang beranak tk nikah lg..n parents jugak tk pk pjg... terus halau dari umah bile anak preg..so..ini lah jadinye..huhu

nauzubillah...semoga tk jadi di kalangan kite sume...mnta diberi petunjuk ALLAH dlm setiap perbuatan kita..:)

Ann April 24, 2010 at 5:38 PM  

@~HaNna~

betul, apapun jgn sbb kesalahan yg dibuat oleh mak ayah, anak yg tak bdosa mjdi mgsa...makin btmbah2 dosa lg.
kalo malu, bwk jer kt rumah perlindungan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP